Еразмус проєкт BURN: підсумки навчального візиту до Університету Тарту

Еразмус проєкт BURN: підсумки навчального візиту до Університету Тарту

Команда ГІІМ, у складі завідувачки кафедри психології доц. Борозенцевої Т.В., ст. викл. Степанової С.С. та завідувачки відділу організації виховної роботи студентів Журбулюк К.О.,  завершила навчальний візит до Університету Тарту (Естонія). Захід  відбувся з 10 по 14 березня 2025 в рамках Еразмус проекту BURN (Підвищення психологічної стійкості та благополуччя в університетах (пост-)воєнної України). Мета  візиту – зміцнення служби психологічної підтримки в українських закладах вищої освіти шляхом застосування прийомів травмотерапії та арт-терапії

День 1.

Перший день візиту був дуже насичений. Після урочистого відкриття учасники відразу стали до навчання. Юрій Аллік, в минулому – керівник Інституту психології ТУ, розповів як трансформувалась психологічна освіта за роки незалежності Естонії і які успіхи має країна зараз у науковому просторі сучасної світової психології. Тріін Ліін і Катлін Анні ознайомили українських колег із освітніми програмами з підготовки психологів бакалавського і магістерського рівня. Пірет Татунц (HR-офіс) та Анна Грамберг (Інститут освіти) розповіли викладачам-психологам українських вишів про роботу, яка проводиться в Університеті для підтримки психологічного благополуччя працівників закладу, колектив якого налічує 4500 осіб!  Після полудню гості відвідали Інститут Психології, оглянули спеціалізовані приміщення, дізналися про дослідження з психології та ментального здоров’я,  які проводять вчені Тарту.

День 2.

В другий день візиту в Тарту був повністю присвячений опануванню практичних навичок роботи з  травмою, обговоренню практичних стратегій, вивченню кейсів.

Викладачі ГІІМ набули цінний досвід з травмоінформованого підходу психологічної допомоги. Клінічний психолог, психотерапевт (СВТ і схема-терапії) консультаційного центру Тартуського Університету Кайя Кастепелд-Тирс познайомила українських психологів із новими підходами до розуміння динаміки формування травматичного досвіду, ролі дисоціації у терапевтичному процесі, представила цікаві образні метафори і сучасні наукові моделі роботи із травмою («вікно толерантності», модель подвійного процесу подолання втрати та ін).

Гості високо оцінили професійність тренерки, її досвід глибокої роботи із наслідками травмуючих подій та  майже психотерапевтичну атмосферу на занятті.

День 3-4.

Наступні дні були походили за робочою програмою візиту, яка передбачала: опрацювання моделей проведення групових супервізій серед колег від Tõnu Jürjen, Шафіри Ржаєвої та Ану Леутської; ознайомлення з практикою співпраці між психологами і психіатрами при роботі з травмами від клінічного психолога клініки Meliva Tartu Інги Ігнатьєвої; проходження інтерактивного практикуму «Професійний розвиток психолога» від психолога Центру надання психологічної підтримки Університету Тарту з використанням арт-терапевтичних технік (малюнок, рух, музичні інструменти, спів), які вдосконалюють навички самоаналізу внутрішніх ресурсів, самокерування і самозбереження.

Психологи ГІІМ збагатили свій досвід новими методиками роботи в інтервізійних групах, розумінням власних професійних успіхів і отримали в подарунок від колег набори карток і методик для роботи у інститутському консультаційному центрі, який буде започаткований в рамках проєкту.

День 5.

Навчальний візит продовжився у столиці Естонії – Таллінні. Учасники відвідали центр Peaasi, який опікується проблемами ментального здоров’я молоді Естонії. Головними завданнями центру є підвищити поінформованість про психічне здоров’я, подолати стигматизацію психіатричних захворювань і покращити доступність послуг психічного здоров’я шляхом направлення молодих людей до відповідної допомоги.

Учасники візиту …

Культурна програма візиту.

Під час візиту учасники повною мірою насолодилися затишною атмосферою університетських аудиторій, дізналися про історію Університету Тарту, відвідали музей мистецтв та, головну цікавинку – карцер під самим дахом, який слугував  для покарань нечемних студентів у минулі сторіччя. Викладачі Університету Тарту показали гостям сучасну, обладнану за кращими зразками, бібліотеку університету и Консультаційний центр.

Учасники вдячні організаторам за можливість відвідати столицю Естонії, оглянути цікавинки старого міста та оцінити динамічний розвиток сучасного Таллінну.

Члени команди ГІІМ покинули Тарту з відчуттям безмежної вдячності всім партнерам проекту Еразмус за можливість для викладачів українських вишів продовжувати професійне зростання у воєнні часи.

Ключові напрямки:

  • Розуміння травмо-орієнтованої психологічної підтримки
  • Вивчення найкращих практик університетських консультаційних служб
  • Підвищення професійного розвитку психологів
  • Зміцнення співпраці між консультаційними центрами та академічними установами

Учасники взаємодіятимуть з Консультаційним центром та Інститутом психології Тартуського університету, отримуючи цінні знання про підтримку психічного здоров’я, дослідження та інноваційні терапевтичні підходи. Сесії охоплюватимуть такі теми, як історичні перспективи психологічної освіти, передові дослідження та роль цифрових інструментів у психологічних послугах.

Навчальний візит покликаний забезпечити практичне навчання, обмін знаннями та розвиток навичок, надаючи учасникам інструменти для підвищення психологічної стійкості в їхніх установах. Усі учасники отримають сертифікати після завершення.

  • Слідкуйте за новинами та висновками з навчального візиту!

Владислав Ванда