Підсумок вебінарів з обміну досвідом «Принципи розробки курсів у Європейському Союзі»

Підсумок вебінарів з обміну досвідом «Принципи розробки курсів у Європейському Союзі»

Завершилася серія вебінарів з обміну досвідом «Принципи розробки курсів у Європейському Союзі», які проходили з 22.04.2024 по 3.06.2024. Експерти з розробки робочих навчальних програм з європейських університетів – партнерів поділилися досвідом з уведення в дію навчальних дисциплін, які мають безпосереднє відношення до психологічної підтримки учасників навчального процесу, особливо в період кризи. Всі учасники тренінгів були зареєстровані на платформі MOODLE Тартуського університету, де тренери розмістили всі основні та допоміжні матеріали, свої презентації, і для зручності, записи вебінарів.

Стислий зміст вебінарів:

22.04.2024 Вебінар 1. Естонський досвід в розробці навчальної програми дисципліни

Спікерка від Університету Тарту Ану Леуска поділилася порадами щодо створення дисципліни вільного вибору для студентів педагогічних спеціальностей «Вступ до кризового втручання» на 3 ECTS для трьох рівнів освіти – бакалаврського, магістерського та докторського.

Спікерка наголосила, що спочатку формулюються цілі та завдання курсу, результати навчання, а потім планується зміст. Ідея запровадження курсу «Вступ до кризового втручання» виникла у період КОВІДУ коли людство зіткнулося з  такими глобальними проблемами як ізоляція, проблеми із ментальним здоров’ям. Загалом, людське ментальне здоров’я погіршується. Незважаючи на те, що люди активно обговорюють цю проблему, вона стає дедалі гострішою. Також, ще одним аспектом є питання війни, тут освітяни повинні знати як підтримати учнів, студентів. Вчителі не мають достатньо знань про те, як помітити та підтримати дитину в кризі, але вчитель часто перша людина, яка помічає проблему. Студенти як майбутні вчителі, потребують знань про кризове втручання, яке може бути виражено у різних ситуаціях, наприклад: аварії, розлучення, втрата близьких, горе. Окрім того, вчителі повинні думати і про своє власне ментальне здоров’я, як зменшити стрес та інше. Це і є основною ідею для курсу.

29.04.2024 Вебінар 2. Латвійський досвід в розробці навчальної програми дисципліни

Спікерка  Анда Упмане з Університету Латвії розповіла історію створення освітньої програми з психології в Ризькому університеті, познайомила присутніх із законодавчими документами, якими регулюється освітня діяльність в галузі психології, структурою  та вимогами до бакалаврської, магістерської та докторської освітніх програм. Також тренерка надала приклад силабусу курсу з психології, розповіла про обов’язкові елементи та надала поради розробникам силабусів, серед яких: спочатку визначте мету курсу; використовуйте дієслова дії, наприклад «аналізувати», «синтезувати», «оцінювати», «застосовувати», «створити», «інтерпретувати», «порівняти», «контрастувати» тощо; зосередьтеся на конкретних навичках і знаннях; забезпечте відповідність і реалістичність; використовуйте S.M.A.R.T. підхід (результати навчання мають бути конкретні, вимірювані, досяжні, релевантні і обмежені у часі); перегляньте сформульовані результати та вдосконаліть їх.

7.05.2024 Вебінар 3. Німецький досвід в розробці навчальної програми дисципліни

Спікери, Філ Лангер і Ларс Кучінке, з Міжнародного психоаналітичного університету Берліна, розповіли про місце німецької системи психологічної освіти в міжнародній і про  необхідність враховувати всі міжнародні тенденції в психологічній освіті. Основний принцип психологічної освіти – баланс між теорією та практикою із ухилом в практику.

Сілабус – це засіб комунікації між студентом та викладачем, через який викладач ділиться очікуваннями  і доводить студентам свої вимоги. Зворотній зв’язок є дуже важливим – викладач вчасно реагує на відгуки та зауваження студентів, вносить відповідні зміни в зміст та структуру курсу. Немає правил, як розробляти курс – все на розсуд викладача. Тренери наголосили на необхідності ретельно прописати завдання навчання (learning objectives), тому що learning objectives це не про знання, це про те як знання використовувати і як поєднувати знайомі знання з новими. Від студентів вимагається не тільки вивчити теорію, але й знати як її використовувати. Тренери запропонували формулювати завдання навчання спираючись на таксономію Блума (Bloom’s taxonomy) – затамятай, зрозумій, застосовуй, анализуй, оцінюй, створюй. Дієслова дій допомагають сформулювати Learning objectives.

14.05.2024 Вебінар 4. Стратегії оцінювання курсу в Міжнародному Психоаналітичному Університеті (IPU, Берлін)

Спікерами виступали: Вібке Стеллінг, керівник відділу акредитацій, документів та процесів та Крістін Мьоллерс, відповідальна за оцінювання, події та програми менторства. Слухачів познайомили з концепцією та інструментами оцінювання курсу в IPU, до яких входять: опитування першого семестру, та опитування на початку тижня; підсумкове онлайн-опитування кожного предмету в кінці семестру; оцінювання курсу, формальний діалог між викладачем та студентом; спілкування зі студентами, групою, наприкінці семестру; день університету, кожен рік- семінари, бесіди, ідеї щодо покращення; CHE- рейтинг; опитування випускників; опитування студентів у Німеччині. Підсумкове оцінювання відбувається в кінці семестру на основі “Самооцінки компетенцій вищої освіти”, обговорюється процес викладання/проєктування навчання; кожен курс оцінюється в останні 2-4 тижні кожного семестру, онлайн за допомогою порталу “Zensus”; результати надходять керівнику та викладачам, і викладачі спілкуються зі студентами на рахунок покращення; навчальна комісія обговорює результати визначає наслідки і результати; звіт про оцінювання навчального року публікується на сайті.

22.05.2024 Вебінар 5.Супровід онлайн навчання за допомогою платформи Мудл

Доцент Нарвського коледжу Тартуського університету Ольга Бурдакова розповіла про оптимальну структуру курсу в навчальному середовищі Moodle (в Нарвському коледжі Тартуського університету), обов’язкові та факультативні елементи курсу, як оформити «обкладинку» курсу, визначити цільову аудиторію курсу, прописати цілі та результати навчання курсу. Тренерка показала постійні рубрики у структурі курсу, списки обов’язкової та додаткової літератури, опис умов допуску до іспиту чи заліку, форми та зміст поточного та підсумкового контролю результатів навчання,

Тренувальні (підготовчі) та контрольні вправи в навчальному середовищі, результати навчання як основа розробки вправ.

Окрема увага приділилася оцінці якості курсу Moodle та критеріям аналізу курсу.

27.05.2024 Вебінар 6. Поширення досвіду з розробки курсів проєкту MultiEd

Ірина Задорожня, учасниця проєкту Erasmus MultiEd, поділилася досвідом створення нових та оновлення існуючих робочих програм курсів.

Владислав Ванда