Еразмус + BURN: другий навчальний візит.

Еразмус + BURN: другий навчальний візит.

Другий навчальний візит за Еразмус + проєктом BURN відбувся з 4 по 8 листопада в Міжнародному Психоаналітичному Університеті Берліну ( International Psychoanalytic University (IPU)), Німеччина. Мета візиту – ознайомитися з організацією роботи у центрах психологічної допомоги для осіб з пост-травматичними та стресовими станами, особливо з тими, хто пережив травми війни. Делегацію ГІІМ представляли члени команди BURN  – к.псих.наук, доц. О.В. Грицук, к.псих.наук, доц. Д.С.Дроздова та к.філол.наук, доц. М.Ю. Шкуропат.

День 1.

Порядок денний охоплював надзвичайно важливі теми,  такі як травмо-інформована терапія та підтримка ВПО, біженців, сімей військовослужбовців тощо. Керівник дослідницького департаменту Юрій Нестерко познайомив з роботою ZENTRUN UBERLEBEN (Центр Вижити), який підтримує реабілітацію та інтеграцію біженців та мігрантів. Роботу Центру супроводжують наукові дослідження та розробка підходів до діагностування, а також документування причин, наслідків та лікування травм. Голова міжнародного відділу IPU Кармен Шір познайомила з власним досвідом роботи у рамках проєкту «Соціальна травма в суспільствах, що змінюються” (2012–2024). Професор Андреас Гамбургер та колеги поділися результатами багаторічних досліджень соціальної травми і шляхів її діагностики та психотерапії. Презентації викликали жваву та зацікавлену дискусію серед усіх учасників.

День 2.

День 2 навчального візиту проекту BURN розпочався у Вільному університеті Берліна. Українська делегація дізналася про структуру та роботу Служби психологічної підтримки університету від її директора, доктора Штефана Петрі, та його команди. Потім обговорення перейшло до досвіду українських психологів у підтримці ВПО та травмованих груп населення.

Післяобідня сесія була присвячена презентації доктора Філа Лангера “Колаборативний сторітеллінг як спільний методичний підхід травмочутливої роботи з вразливими групами». Презентація сприяла обміну ідеями та досвідом між українськими учасниками та німецькими експертами з психоаналізу.

День 3.

День 3 навчального візиту був насичений змістовними подіями. Делегація розпочала з візиту до амбулаторної служби IPU, отримавши безпосередній досвід її роботи. Клініка приймає біля 1000 пацієнтів в рік і має стаціонарне відділення. Крім психологічної допомоги та психотерапевтичного втручання, співробітники клініки приділяють особливу увагу науковим дослідженням. Далі учасники продовжили знайомство з інфраструктурою IPU, відвідали бібліотеку, яка вважається найбільшою у світі за кількістю джерел психоаналітичного напрямку. Гості ознайомилися з її великими цифровими та друкованими колекціями книг з психоаналізу.

Одним із цікавих моментів візиту було знайомство з Університетом Зигмунда Фройда в Берліні та дискусія за круглим столом з доктором Девідом Бейкером на тему “Травматичні процеси та турбота про персонал”. Професор Давид Беккер познайомив учасників з власним багаторічним досвідом роботи з травмівними процесами та поділився міркуваннями про необхідність побудови кожним університетом власної моделі підтримки персоналу. Під час дискусії гості обговорили проблему резильєнтності у сучасних вимірах і окреслили шляхи її зміцнення. Всі погодилися, що необхідно підтримувати фахівців у галузі психічного здоров’я, які працюють у складних умовах. Учасники з України отримали практичний посібник з догляду за персоналом, заснований на підході REST, який можна застосовувати до команд, що працюють у кризових ситуаціях та конфліктах.

В третій день візиту гостям запропонували  культурну програму – відвідування філармонії – Lanchkonzert. Гості послухали твори видатних німецьких композиторів у виконанні фортепіано-струнного квартету талановитих молодих виконавців.

День 4.

Візит до Krisenchat, онлайн-сервісу психологічної підтримки(гаряча лінія кризового консультування – Krisenchat https://krisenchat.de/uk/ueber-uns), став ще однією яскравою подією навчального візиту.  Цей сервіс надає підтримку молоді в кризових ситуаціях у Німеччині та українцям усіх вікових категорій, незалежно від їхнього місцезнаходження. Керівниця Служби Мелані Екерт презентувала основні аспекти роботи. У роботі СП відстежувалося прагнення допомогти кожній молодій людині, яка потрапила в кризову ситуацію, надати професійну психологічну підтримку. Krisenchat з 2020 року надав понад 15000 консультацій, більше 4000 людей звернулися за психологічною допомогою, а впродовж місяця здійснюється біля 4000 консультацій. У 2022 році запущено в роботу Krisenchat UA, який надав 32 000 консультацій, звернулося понад 23000 осіб, що шукали допомогу. Завантаженість українського представництва на місяць складає 1500 консультацій. Спільно з співробітниками Krisenchat окреслили контури співпраці у найближчій перспективі. Чекайте активностей в рамках проєкту, обов’язково анонсуємо. Наступним заходом, який відвідали виконавці проєкту, була презентація і практичні рекомендації створення і функціонування Центрів Підтримки від голови міжнародного офісу IPU Кармен Шеєр. Запропонований алгоритм дозволяє оптимістично дивитися у перспективу створення такого структурного підрозділу у ЗВО України.

Делегація  з України була вражена відданістю, професіоналізмом та ентузіазмом команди центру, до складу якої входять і українські психологи. Візит завершився цінними дискусіями між українськими та німецькими психологами, де були обговорені потенційні напрямки майбутньої співпраці та обміну знаннями.

День 5.

Професор Лутц Віттман (IPU) поділився власним досвідом і запропонував супервізійні кейси у контексті “Травми та психоаналітичних травматичних інтервенцій”. Він розкрив секрети власного досвіду професійного зростання та особливості застосування комбінації психотерапевтичних підходів.

Спільно з організаторами проєкту – професорами Ларсом Кучінке і Філом Лангером учасники з України підбили підсумки візиту, проаналізували очікування і реальні здобутки, намітили дати наступних освітніх активностей. Німецькі колеги приділили увагу EMDR (Eye Movement Desensibilization and Reprocessing) – десенсибілізації та репроцесуалізація (опрацювання травми) рухом очей. EMDR – це спеціальна травматерапія, яка є поєднанням комплексу психотерапевтичних методів, що комбінують їх з рухами очей або іншими формами двосторонньої стимуляції. Дана травматерапія дозволяє запускати (стимулювати) механізм обробки травматичної інформації мозком. Є позитивні тенденції, щодо опанування даних практик, тому вона буде пропонуватися в центрах психологічної допомоги, які будуть створені на базі українських університетів- учасників проєкту.

Цікаво, що організатори запропонували учасникам сформувати рейтинг уподобань ключових заходів навчального візиту. Думки учасників були майже одностайними.

На заключній стадії нашого навчального візиту всі учасники отримали сертифікати про навчання і надали організаторам зворотний зв’язок. Всі заходи візиту були ретельно продумані та організовані тепло і гостинно. Гості обговорили з німецькими колегами подальші напрями реалізації проєкту, а також перспективи розширення співробітництва.

Щира вдячність організаторам, Міжнародному психоаналітичному університету і всім учасникам за співпрацю. Працюємо, здобуваємо і тримаємо освітній і науковий фронт.

Культурна складова навчального візиту.

Культурна складова навчального візиту включала відвідування меморіалу Голокост в центрі Берліну та меморіального комплексу Берлінської стіни. 9 листопада 2024 року Європейська спільнота саме відзначала 35-ту річницю з дня знесення Берлінської стіни. Ця подія символізувала кінець Холодної війни та відкрила нову сторінку в європейській історії – крах комуністичного режиму та подальший розвиток демократичних суспільств у пост-радянських державах.

Учасники проекту BURN сподіваються, що значення цієї історичної події продовжуватиме об’єднувати європейські нації проти спільних загроз, що виходять від тоталітарних режимів.

Владислав Ванда