Як конспектувати ефективно?!

Як конспектувати ефективно?!

З розвитком технологій життя людей спрощується з кожним роком. Замість походу в магазин можна замовити доставку їжі додому, комунальні платежі – сплатити онлайн, а важливі документи можуть зберігатися в одному додатку на смартфоні. Не оминає прогрес і навчальні заклади. Нерідко можна почути на якій-небудь лекції дзвінкий стукіт по клавіатурі ноутбука замість звичного шурхотіння зошита.

Але чи так це ефективно? У цій статті читайте про види та способи конспектування, а також про те, як писати конспект, щоб він приносив максимум користі.

ЩО ТАКЕ КОНСПЕКТ?

Конспект – це зовнішній носій інформації, яким можна скористатися для відновлення загальної картини та навіть деталей лекції. Найчастіше цю інформацію можна знайти й в інших носіях, таких як підручники, журнали, відкриті інтернет-джерела. Виникає питання: тоді навіщо конспектувати? Відповідь очевидна – коли ви записуєте за лектором, частина інформація відразу відкладається у вас у голові та надалі її легше використовувати. Добре оформлений конспект збільшує шанси успішного складання іспиту.

ЯК ПИСАТИ КОНСПЕКТ В інституті?

Вести конспекти по-старому від руки важче і займає більше часу, ніж друкувати на клавіатурі. Загалом студент може надрукувати у 2,5 раза більше інформації, ніж він записуватиме те ж саме від руки. Тим паче якщо у студента поганий почерк, то набраний текст на ноутбуку легше розібрати. Але чи справді електронний формат конспектів кращий за паперовий?

Ще у 2014 році американськими вченими з Принстонського університету було проведено дослідження, що довело перевагу записів від руки над клавіатурою. Студентів, які брали участь, розділили на дві групи: в одній лекції конспектувалися від руки, в іншій – друкувалися на клавіатурі. Зроблені конспекти у студентів забирали, і за тиждень треба було скласти іспит.

Результати показали, що учасники тієї групи, де велися конспекти від руки, набирали вдвічі більше балів. Варто зазначити, що конспектування від руки спрямоване більше на переміщення інформації в довгострокову пам’ять. Провівши іспит одразу після лекції, результат в обох груп був приблизно однаковим.

Є два види конспектування: генеративне (generative note-taking) та негенеративне (non-generative note-taking). Генеративне має на увазі запис своїми словами, перефразування, акцент лише на основах чи навпаки якихось деталях, малювання інтелект-карт. Це дозволяє обробити почуту інформацію.

Під час негенеративного конспектування ви записуєте за лектором практично все слово в слово. Очевидно, що, використовуючи другий спосіб, у вас навіть немає часу подумати над матеріалом. Часто студенти не усвідомлюють, що вони записують. Друкуючи конспект на клавіатурі, ви не маєте того тимчасового обмеження, яке дозволяє вибірково обробляти інформацію та записувати тільки найголовніше. У дослідженні, зазначеному вище, для обох груп була одна умова – не писати слово в слово. Однак, навіть генеративне конспектування на ноутбуку не принесло користі студентам під час іспиту.

Може здатися, що детальне конспектування – це перевага над старим звичним способом запису від руки. Але ціна такої переваги – більш поверхневе розуміння матеріалу, а також швидке забування. Тому синтезування та перефразування інформації допоможе досягти вищих навчальних результатів.

ЯК ОФОРМИТИ КОНСПЕКТ?

Для ведення конспектів підійде зошит на кільцях або байндер (тека з кільцями). У ньому зручно писати, оскільки всю інформацію можна структурувати. Це замінить кілька зошитів з однієї дисципліни, де в одній ви пишете конспекти, в другій – практичні. У байндері можна впорядкувати всі аркуші, роздрукувати та прикріпити якийсь додатковий матеріал (статті, ваші питання викладачеві, розклад занять, дедлайни та інше).

А якщо купити товстіший байндер, то за допомогою листів-розділювачів у нього взагалі можна вмістити кілька предметів.

Позначте на початку зошита свою палітру нотаток. Це можуть бути липкі стікери-закладки або текстові маркери – наклейте кожен колір (або зробіть штрих маркером), а навпроти підпишіть, що він означає. Наприклад, рожевий маркер – це терміни, які варто вивчити, блакитний маркер – що вам потрібно зрозуміти та запам’ятати, зелений – яку літературу варто прочитати тощо. У тілі конспекту використовуйте також:

  • Заголовки. Їх можна виділяти кольоровими маркерами чи великими літерами.
  • Ключові моменти або підтеми. Виділяйте їх по ходу конспекту, а також під заголовком у вигляді списку (як зручно).
  • Таблиці. Так ви систематизуєте певний матеріал, і його буде легко сприймати.
  • Ілюстрації. Можете малювати їх самостійно, якщо у вас є художні навички, або ж роздруковувати картинки та вклеювати у зошит.
  • Акценти. Виділяйте нові терміни, поняття, дати та інший важливий матеріал. Таке оформлення конспекту дозволить швидко знайти найголовніше.
  • Стікери-закладки. Вони допоможуть швидко знайти у зошиті потрібну тему.

Рекомендації, розміщені вище, застосовуються також до конспектів в електронному вигляді.

Владислав Ванда