Підсумок вебінарів з обміну досвідом «Університетська психологічна служба та підтримка»

Підсумок вебінарів з обміну досвідом «Університетська психологічна служба та підтримка»

З 8.05.2024 по 13.06.2024 в рамках проєкту BURN проходила серія вебінарів з обміну досвідом «Університетська психологічна служба та підтримка». Члени команди проєкту активно долучалися до онлайн сесій, і паралельно знайомилися з додатковими матеріалами в освітньому середовищі MOODLE Тартуського Університету (Естонія).

Стислий зміст вебінарів:

Вебінар 1, 8 05.2024. Центр кар’єри: обмін досвідом щодо надання підтримки студентам (Університет Латвії).

Спікеркою вебінару була співробітниця Центру кар’єри Dace Siliņa, яка представила декілька ключових аспектів роботи центру.

Центр кар’єри пропонує студентам та абітурієнтам широкий спектр послуг за шістьма напрямками:

  • Індивідуальні консультації та психологічна підтримка: Фахівці центру консультують студентів з питань вибору кар’єри, пошуку роботи, написання резюме та підготовки до співбесід. Центр кар’єри пропонує студентам психологічну підтримку, щоб допомогти їм впоратися зі стресом, пов’язаним з пошуком роботи. Центр кар’єри проводить психодіагностику – психологічні тести, щоб допомогти студентам краще зрозуміти себе та свої сильні та слабкі сторони. Індивідуальні консультації доступні як для студентів, так і для майбутніх абітурієнтів. Центр кар’єри може допомогти майбутнім абітурієнтам з вибором університету, спеціальності та подачею заявки на вступ.
  • Менторство: Центр кар’єри пропонує студентам унікальну можливість взяти участь у менторській програмі. Менторами в програмі виступають досвідчені випускники Латвійського університету, які добровільно діляться своїм досвідом та знаннями зі студентами. Програма менторства триває протягом року. Ментор та команда студентів спільно розробляють план роботи, який включає в себе різні заходи, спрямовані на розвиток кар’єрних навичок студентів. Перевагами участі у програми є: отримання практичнного досвіду від досвідчених професіоналів; розширення мережі контактів та знайоммтво з потенційними роботодавцями; персональна підтримка: ментори надають студентам персональну підтримку та допомогу протягом усього року. Наприкінці року студенти, які успішно завершили програму, отримують почесні сертифікати.
  • Гостьові лекції: Центр кар’єри регулярно організовує гостьові лекції для студентів. Лектори – це успішні професіонали з різних галузей, які діляться своїм досвідом та знаннями зі студентами. Лекторів підбирають дуже ретельно, серед них можуть бути як запрошені лектори з провідних світових університетів, так і інфлюенсери та відомі особистості, які зможуть надихнути студентів та допомогти їм у розвитку їхніх професійних компетенцій.
  • Ярмарки вакансій: Центр кар’єри регулярно організовує ярмарки вакансій, де студенти можуть зустрітися з потенційними роботодавцями. На ярмарки запрошуються компанії з різних галузей, які платять організаційний внесок за можливість поспілкуватися з талановитими студентами.
  • Семінари та тренінги: Центр кар’єри проводить семінари та тренінги з питань пошуку роботи, написання резюме, підготовки до співбесід тощо. Семінари проводяться у груповому форматі та охоплюють різні теми, пов’язані з розвитком кар’єри, наприклад: тайм-менеджмент, стрес-менеджмент, навчання методам проведення досліджень, розвиток навичок роботи в команді, навички самопрезентації, щоб студенти могли впевнено презентувати себе потенційним роботодавцям, прийоми планування та розвитку кар’єри. Більшість семінарів проводяться латвійською мовою, але іноземні студенти також можуть брати участь. Центр кар’єри прагне зробити свої семінари доступними для всіх студентів, незалежно від їхньої мовної підготовки.
  • Ментальне здоров’я: Центр кар’єри організовує заходи з ментального здоров’я для студентів, які включають вебінари, воркшопи та інші заходи, спрямовані на підвищення обізнаності про важливість ментального здоров’я та надання студентам знань та навичок для його підтримки.

Центр кар’єри прагне допомогти студентам знайти баланс між життям і  роботою та підтримувати їхнє психічне здоров’я.

Центр кар’єри надає студентам доступ до інформаційних ресурсів, таких як вакансії, стипендії, можливості стажування тощо.

Вебінар 2. 13.05.2024 Консультаційний центр: що ми робимо і як працюємо? (Тартуський університет)

Служба кар’єрного та психологічного консультування в Університеті Тарту була заснована у 1999 році. Послуги консультаційного центру включають: індивідуальні консультації (поради з питань навчання, профорієнтаційне консультування, кар’єрне консультування, консультування студентів з особливими потребами та їх адаптацію у навчанні); семінари на теми навчальні вміння, психічне здоров’я, планування кар’єри, групи підтримки для студентів із тривожністю та СДУГ;коло спілкування – це підтримувальна дискусія, яку ведуть студенти та координує консультаційний центр, щоб дозволити студентам поділитися радощами та проблемами та знайти друзів з різних галузей навчання; навчання наставників-ровесників: наставники-ровесники – це спеціально підготовлені студенти, які підтримують нових студентів в адаптації до університету. Студенти збираються групою максимум 15 студентів 6-7 разів без координування Центру.

Особливу увагу в консультаційному центрі звертають на підтримку студентів під час навчання різними видами спільного консультування та через групи підтримки, надання первинної допомоги з психологічного консультування, психоосвіту та профілактику спрямовану на підвищення самосвідомості та розвитку студентів і керівництва.Як правило, психологи проводять до п’яти сесій на студента – це забезпечує доступність консультацій для якомога більшої кількості студентів. Психологи Центру не ставлять діагнози і не проводять психотерапію. Якщо студенти потребують більш спеціалізованої допомоги їх направляють в пункт невідкладної психіатричної допомоги.

Послуги центру доступні для студенти всіх рівнів, включаючи докторантів, іноземних студентів, абітурієнтів, випускників. Послуги доступні естонською, англійською та російською мовами. Консультації доступні на місці та в іншому місці, студенти можуть вибрати найоптимальніший спосіб. На консультацію з питань кар’єри, психологічну консультацію та консультацію для студентів з особливими потребами необхідний попередній запис. Працівники центру співпрацюють з усіма університетськими службами, ректоратом, студентською профспілкою, спеціалістами з питань навчання, керівниками програм, проводять семінари для співробітників університету щодо підтримки студентів, розробляють сайт Центру, створюють дві домашні сторінки: Mental Health і Career Gate. Центр інформує про свої послуги через веб-сайт університету + відео про досвід консультування студентів, студентський інформаційний бюлетень надходить щотижня на електронну пошту студентів, плакати на факультетах з QR-кодом, реклама на внутрішніх екранах навчальних корпусів, соціальні мережи FB та Instagram, сервіси та події.

Вебінар 3. 20.05.2024 Консультаційний центр: робота з групами (профілактика та втручання, взаємопідтримка) (Тартуський університет, Тõну Юрген та Шаріфа Рзаєва.

Тренери розповіли, про багаторівневу модель психологічної допомоги в Естонії , План дій Міністерства соціальних справ Естонії щодо психічного здоров’я на 2023-2026 роки, який спрямований на покращення підтримки психічного здоров’я за допомогою різних запланованих заходів та послуг.

Тренери поділилися досвідом групових форм роботи у підтримці психічного здоров’я наголошували на перевагах, підкреслюючи, як групова робота може доповнити або стати альтернативою індивідуальній терапії.

Особлива увага приділяється груповим консультаціям для подолання тривоги в навчальному середовищі. Метою цієї програми групового консультування є допомогти студентам керувати тривогою в навчальному середовищі, з особливим акцентом на екзаменаційну та тривогу щодо успішності. Навички, отримані в цій програмі, також можна застосовувати в інших сферах життя. Під час сесій учасники досліджують свою тривогу, пов’язані з нею думки та почуття. Вони навчаються технік ефективного керування своїми думками та увагою. Робота в групі дозволяє учасникам отримати підтримку від однолітків, що може значно послабити тривогу щодо успішності. Група зустрічається шість разів, максимум вісім учасників на сесію.

Група підтримки для студентів з синдромом дефіциту уваги та гіперактивності (СДУГ), включаючи аспірантів, покликана допомогти подолати труднощі, пов’язані з цим розладом, та його впливом на навчання. Група надає платформу для обміну досвідом та пошуку спільних стратегій подолання труднощів. Під час зустрічей учасники можуть обговорити свій досвід та мотивувати один одного щодо навчання в університеті та повсякденних завдань. Сесії проходять у форматі неформальних дискусій, які не потребують попередньої підготовки.

Група психічного благополуччя спрямована на підтримку самообслуговування та підвищення стійкості серед студентів. Ця онлайн-група, працює як напіввідкрита група, дозволяючи учасникам приєднуватися або покидати її кожні п’ять сесій за умови обов’язкової участі протягом п’яти сесій поспіль. Ця група особливо корисна для людей, які раніше проходили індивідуальне консультування та потребують постійної підтримки для підтримки досягнутого та запобігання рецидивам.

Переваги групової підтримки для студентів:

  • Спільний досвід: Групова підтримка створює безпечний простір для спілкування студентів, сприяючи розвитку почуття спільності та зменшення відчуття ізоляції.
  • Взаємна підтримка: Група надає підтримку, співчуття та практичні поради через мережу однодумців.
  • Доступність: Групова терапія доступніша за індивідуальну, що робить її більш доступною.
  • Соціальні навички: Взаємодія в групі покращує комунікативні та міжособистісні навички, готуючи студентів до майбутнього успіху.
  • Надія та натхнення: Спостереження за тим, як однолітки долають труднощі, вселяє надію та стійкість.

Висновки: Групова підтримка допомагає студентам долати труднощі університетського життя та досягати успіхів як у навчанні, так і в особистому житті.

Вебінар 4. 23 05.2024 Центр психологічної підтримки факультету психології – як ми працюємо та досягаємо наших цілей в Університеті Латвії.

Вебінар провела Laura Pirsko (Latvia) – гарант магістерської програми, керівниця Центру психологічної допомоги на факультеті освітніх наук та психології, на кафедріпсихології. Центр психологічної допомоги існує для всіх, хто потребує допомоги.

Цільові групи: студенти, клієнти – консультування, суспільство – дослідження психологічної взаємодії між підприємствами. Завдання центру: пропонувати стажування для студентів-психологів; забезпечувати базу для наукових досліджень;отримати дохід; організовувати освітні заходи; взаємодіяти з суспільством заради запобігання проблем та вирішення існуючих проблем; організація семінарів для громади  і т і. В центр звертаються по індивідуальні та групові консультації. Серед проблем клієнтів: депресія, тривожні та емоційні стани, проблеми з адаптацією (одруження, зміна місця проживання і т і), проблеми з навчанням.

Консультантами в центрі працюють студенти другого року навчання на магістерській програмі з клінічної психології (2 сесії з клієнтами на тиждень). Студенти розвивають професійні навички під наглядом викладача, особливо в складних ситуаціях які потребують миттєвої реакції (напр. суіцідальні стани)

Вебінар 5. 29.05.2024 Психологічна підтримка та психічне благополуччя. Центр психологічного консультування Вільного Університету (FU), Берлін.

Робота Центру тісно пов’язана не лише з підтримкою психологічних питань але і з усіма питаннями, які стосуються навчання. Центр має також власний інфосервіс, де розміщена дошка оголошень. Там студенти можуть знайти відповіді на свої запитання перед тим, як звернутись до працівників Центру. Працівники Центру виконують різні проекти стосовно ментального здоров’я. Окрім того, є спеціальний відділ для студентів, які ще не визначилися зі своєю подальшою професією і можуть навчатися рік без спеціальності. Також розвивавють проєкти, які підтримують школи та учнів. Часто учні з учителями відвідують університет, щоб поспостерігати за навчальним процесом. Інформація на веб-сайті центру оновлюється кожного дня. На сайті завжди подається чітка інформація без текстового перевантаження для того, щоб сконцентрувати увагу студентів.

Щоб отримати консультацію, студенти повинні записатись на прийом, заповнивши заяву. Перша консультація може бути здійснена вже впродовж двох-трьох тижнів з моменту реєстрації, але в Центрі не надається довготривале консультування, зазвичай не більше п’яти консультувань.

Центр тісно взаємодіє з викладачами для того, щоб з’ясувати чи є якісь проблеми чи відхилення у поведінці студентів. Розглядаються питання стосовно скарг студентів на своїх одногрупників про якщо ті поводять себе дивно чи постять дивні речі у соціальних мережах.

Доповідач наголосила, що на початку їм довелось докласти багато зусиль для реклами і поширення інформації. Рекламні листівки про послуги Центру розроблені англійською та німецькою мовами. Інформація поширювалась на різних факультетах.

Центр також пропонує майстер-класи та групові заняття, які потребують попередньої реєстрації через електронну пошту. Зазвичай проводять до шести занять.  Консультування є  короткотривалими і  обмеженим у часі. Найчастіші причини для консультування – це проблема самоорганізації, прокрастинація, труднощі при прийнятті рішень та інше.

Вебінар 6: 13.06.2024 Спільний вебінар «Університетська психологічна служба та підтримка».

Вебінар «Університетська психологічна служба та підтримка» був присвячений покращенню психологічної стійкості та благополуччя в умовах університету. Було наголошено на створенні комплексних центрів стійкості та виділено різні сфери підтримки, необхідні для цієї мети.

Ключові презентації та обговорення:

Тема: Відмінності університетських центрів стійкості від запропонованих Міністерством соціальної політики України.

Перша частина вебінару розпочалася з обговорення відмінностей між цими центрами. Катерина Бондар та Ларс Кулхінке акцентували увагу на тому, що центри, фінансовані Міністерством соціальної політики, можуть стати орієнтиром для розробки документації з планування простору універсального дизайну центрів. Це включає врахування особливих потреб відвідувачів, наприклад, людей на візках та осіб з обмеженнями зору. Вони також обговорили можливі повноваження центрів життєстійкості, підкреслюючи їхню важливу роль у підтримці суспільства.

Інший аспект обговорення стосувався фінансування проектів. Учасники підкреслили, що для проектів Erasmus вони повинні мати окреме фінансування та унікальність. Це також стосується будь-якого українського університету. Бондар зазначила, що необхідно враховувати різницю між такими установами та забезпечувати їхню фінансову стійкість.

Частина вебінару була присвячена плануванню простору центрів. Ігор Попович наголосив на важливості правильного розподілу площ для групових занять та індивідуальної роботи. Було обговорено, якою має бути квадратура приміщень, а також склад додаткових просторів. Наприкінці вебінару Лаура Пірско продемонструвала планування нового психологічного центру в Латвійському університеті, який буде відкрито наступного року.

Висновки цієї частини вебінару підкреслили важливість детального планування та розробки універсального дизайну для психологічних центрів. Такі центри повинні бути орієнтовані на інклюзивність та враховувати особливі потреби відвідувачів, забезпечуючи ефективну підтримку та розвиток життєстійкості.

Університетські центри стійкості:

  • Розташування: в університетах.
  • Послуги: широкий спектр, включаючи дослідження, освітні програми, консультації та практичну допомогу.
  • Фокус: розвиток індивідуальної та інституційної стійкості.
  • Фінансування: поєднання державного фінансування, грантів і приватних пожертв.
  • Автономія: більша, ніж у державних центрів.

Центри стійкості Мінсоцполітики:

  • Розташування: Встановлюється на рівні територіальних громад.
  • Послуги: основні соціальні послуги, включаючи інформацію, консультування та психосоціальну підтримку.
  • Фокус: Підвищення стійкості громади до кризових ситуацій.
  • Фінансування та управління: фінансується та управляється державою.
  • Ключове розуміння: університетські центри повинні доповнювати, а не дублювати державні центри, пропонуючи спеціалізовані послуги та проводячи дослідження для покращення політики та практики стійкості.

Дискусія з професором Ларсом Кульчинке та представниками Тернопільського національного університету

Питання Тернопільського університету стосувалися кількох напрямків, головним з яких було розробка консультативних та короткотермінових тренінгових програм.

1. Консультативні та Тренінгові Програми

Психологічні центри, що створюються в рамках проекту, сфокусуються на наданні первинної допомоги. Це включає консультативні послуги та короткотермінові тренінги, після яких студенти будуть перенаправлятися на довгострокову терапію. Для цього необхідно провести картування потреб кожного університету, що дозволить ефективно визначити обсяги та форми допомоги.

2. Питання Діагностики

Криворізький педагогічний університет підняв питання про діагностику та пакети даних діагностики. Було зазначено, що процес діагностики та перекладу інструментів займає більше часу, ніж передбачено проектом. Тому вирішено зосередитися більше на консультативних та тренінгових компонентах, включаючи кар’єрне консультування.

Латвійський Досвід

Під час вебінару також обговорювали питання розробки компонентів консультативних програм. Лаура Пірско з Латвійського університету поділилася досвідом створення таких центрів у їхньому університеті. Вони мають власну капець і готові поширювати цей досвід далі.

Мелітопольський Університет

Мелітопольський університет наголошував на низці питань, зокрема 20 різних тем, які були розглянуті як перспективи для розробки в рамках проекту. Це включає контент для тренінгових програм, посадові обов’язки та кваліфікації спеціалістів, які працюватимуть у центрі. Було вирішено, що спеціалісти повинні мати ступінь не нижче магістра.

Херсонський університет

Херсонський  університет піднімав питання про онлайн консультування та його підтримку. Також обговорювалися моменти про супервізію та її фінансування. Було зазначено, що для цього потрібне додаткове фінансування (кофандінг).

Горлівський інститут іноземних мов

Горлівський підняв важливе питання про роботу з тривожністю та депресивними станами в рамках університетських центрів психологічної допомоги. Обговорення наголосило на тому, що центри повинні зосередитися на психоедукації та консультуванні, яке включає психологічну просвіту та техніки самодопомоги.

Психоедукація та Консультування

Психоедукація та консультування є основними функціями університетських центрів психологічної допомоги. Це передбачає навчання студентів базовим технікам самодопомоги та надання первинної психологічної допомоги. Основна мета – допомогти студентам справлятися з початковими ознаками тривожності та депресії, надаючи їм необхідні інструменти для самостійної роботи над своїм психічним здоров’ям.

Довгостроковий Супровід

Горлівський інститут іноземних мов також звернув увагу на те, що більш клінічний супровід потребує довгострокових втручань, які університетські центри зазвичай не можуть забезпечити. Вони спеціалізуються на первинній допомозі, а для довгострокової терапії необхідне перенаправлення до відповідних спеціалістів.

Досвід Берлінських Університетів

Аналізуючи досвід берлінських університетів, зокрема Freie Universität Berlin, було виявлено, що університетські центри не спеціалізуються на довгостроковій терапії. Натомість, вони зосереджуються на психоедукаційних компонентах та первинній допомозі, що сприяє навчальній успішності та мотивації студентів. Особливу увагу приділяють роботі з іноземними студентами, забезпечуючи їм підтримку в адаптації до нового культурного середовища.

Університетські центри психологічної допомоги мають зосереджуватися на первинній психоедукації та консультуванні, надаючи студентам базові інструменти для самодопомоги. Довгостроковий супровід потребує спеціалізованого втручання, яке можна забезпечити через перенаправлення до відповідних фахівців. Досвід берлінських університетів підкреслює важливість психоедукаційних компонентів та підтримки іноземних студентів. Це забезпечує комплексний підхід до психічного здоров’я студентів, сприяючи їхній навчальній успішності та загальному добробуту.

Владислав Ванда