Перший навчальний візит в рамках проєкту Еразмус+ BURN відбувся з 23 по 28 вересня в Університеті Латвії, Рига. Мета візиту – ознайомитися з підготовкою психологів в Університеті Латвії, структурою та наповненням бакалаврських та магістерських програм, роботою кризисних центрів, центрів психологічної допомоги для різних вікових груп.
День 1.
Лаура Пірско, директорка магістерської програми з психології, тепло привітала учасників з п’яти українських університетів та детально розповіла про процес підготовки психологів – від навчання на бакалавраті до професійної практики. У другій половині дня група відвідала кризовий центр «Skalbes», де директорка центру детально пояснила, як саме і які послуги з кризового консультування надає установа. Психологи українських університетів активно брали участь у дискусії, ставили багато цікавих запитань та ділилися власним професійним досвідом.
Учасники залишилися під великим враженням від екскурсії старовинною будівлею університету. Викладачі з українських університетів з нетерпінням чекали на нові відкриття, цінні професійні обміни та цікаві зустрічі в наступні дні візиту.
День 2.
В другий День візиту учасники прослухали лекцією видатної професорки Байби Мартінсоне, провідноії експертки в галузі кримінальної та освітньої психології Латвії. Її ідеї стали міцним підґрунтям для впровадження соціально-емоційного підходу в освіті, який підкреслює попередження конфліктів і сприяє толерантності та розумінню в комунікації. Цей підхід наразі інтегрується на всіх рівнях освіти – від дошкільної освіти до магістерських університетських програми. Лекція професорки Байби Мартінсоне викликала дискусію та численні запитання учасників. Більшість висловили бажання подумати, як інтегрувати цю стратегію в існуючі курси навчання психологів. Обговорення, що відбулося після лекції, виявило потребу в подальшій популяризації цього підходу, особливо серед осіб, що приймають рішення на державному рівні.
Пополудні гості з України відвідали центр надання психологічних послуг дітям, які зазнали насильства, що працює на базі Дитячоії клінічної університетської лікарні.
День 3.
На третій день навчального візиту учасники відвідали курси бакалаврського рівня з основ консультування, щоб дослідити методи навчання та підходи для студентів бакалаврату. Тренери з психології, Анда Гайтнієце-Путане та Алла Плауде, відповіли на всі додаткові запитання аудиторії. Українські науковці погодилися, що проведення таких тренінгів для студентів першого курсу є дуже корисним, оскільки це дає можливість удосконалювати набуті навички до кінця навчання на рівні бакалавра.
У другій половині дня відвідувачі ознайомилися зі структурою бакалаврської програми, зосереджуючись на курсах, які розвивають базові навички консультування. Анда Упмане, директорка бакалаврської програми в Університеті Латвії, розповіла про навчальний план для кожного навчального року, описала його структуру, методи викладання, завдання та процес оцінювання.
День 4.
На четвертий день команда з України розділилася на робочі групи для обговорення розробки курсів для бакалаврського, магістерського та Ph.D рівнів під керівництвом Анди Упмане, директорки бакалаврської програми, Лаури Пірско, директорки магістерської програми, та Ієви Стокенберги, тренерки з психології. Робочі групи розподілили ролі, домовилися про методи подальшої комунікації та розпочали розробку структури своїх курсів. Кожна група продемонструвала високу залученість і відданість процесу.
Кульмінацією четвертого дня став візит до Центру безпечного дитинства “Dardedze/Веселка”, який займається профілактикою насильства та надає психологічні послуги жертвам насильства. Директорка центру поділилася історією заснування центру, розповіла про візію і місію, а також продемонструвала практичні методи роботи з різними віковими групами. Центр тісно співпрацює з кафедрою психології Латвійського університету, і всі підходи, які використовують психологи центру, є науково обґрунтованими та адаптованими для різних вікових груп.
День 5.
Останній, п’ятий день візиту розпочався лекцією тренера з психології Ніколи Дзини на тему “Магістерські курси з психологічного консультування та психотерапії: спостереження та обговорення в Центрі психологічної підтримки”. Лекція була присвячена дослідженню методів навчання та підходів для студентів магістратури. Тренер поділився ефективними стратегіями кризового консультування та найкращими практиками для навчання студентів-магістрів психологічному консультуванню та психотерапії.
Професорка Ієва Бітте, тренерка з психології та клінічна супервізорка, також поділилася своїм досвідом викладання технік когнітивно-поведінкової терапії (КПТ) для роботи з травмами. Під час своєї лекції вона разом зі студентами практикувала техніки майндфулнесу та релаксації — методи, які можуть бути корисними кожному. Вона також окреслила специфічні симптоми тривожності та надала аудиторії поради щодо методів їх подолання.
Навчальний візит завершився сесією підбиття підсумків візиту, під час якої учасники обговорили ключові висновки та розглянули можливі майбутні форми співпраці. Очікується, що обмін знаннями під час цього візиту зміцнить програми психологічної стійкості та благополуччя в Україні, сприяючи досягненню цілей проєкту BURN.
Всі учасники навчального візиту отримали сертифікати.
Екскурсія Університетом Латвії.
Окремо варто згадати екскурсію новими будівлями Університетe Латвії. Ці нещодавно збудовані об’єкти, створені з урахуванням сучасних освітніх потреб, є просторими, технологічно передовими та надзвичайно інклюзивними. Потреби як студентів, так і викладачів тут пріоритетні, що створює атмосферу, в якій кожен почувається задоволеним і максимально продуктивним.